AKU NAK CERITA::006_BOLA MALAYSIA

Indonesia tewas kepada Malaysia dalam satu penentuan penalti permainan SEA baju akhirXXVI/2011 di Stadium Bung Karno, Jakarta, Isnin (21/11/2011). Dijalankan pada penaltiselepas kedua-dua pihak seri 1-1 sehingga akhir pusingan biasa.
Indonesia matlamat hadapan oleh Cahyo Dwi Gunawan pada minit keduaDari tengah-tengah kotak penalti, beliau keganasan bola Okto Maniani sudut, dan bola ke sudut kanan gol Khairul Fahmi Che Mat.
Malaysia menyamakan kedudukan pada minit ke-35 dengan matlamat oleh Omar Mohamad Asrarudin. Ketika dia jatuh, dia keganasan silang Baddrol Bakhtiar. Bola ke sudut kanan bawah Kurnia Meiga penjaga gol.
Indonesia dominan dan agresif pada permulaan permainan. Selepas melarikan diri dari tekanan Malaysia, Indonesia mencipta dua peluang keemasan ini melalui Andik Vermansyah dan Titus Bonai pada minit kedua. Kedua-dua perniagaan dinafikan penjaga gol, Khairul Fahmi Che Mat.

Selepas Gunawan matlamat, permainan berubah. Malaysia cuba untuk mengawal permainan dengan bola kawalan dan Indonesia masalah untuk mencuri bola dan membina permainan penyelarasan yang rapi.
Hasilnya, di samping kesukaran yang mewujudkan peluang, Indonesia juga mengancam beberapa kali. Pada minit ke-12, sebagai contoh, Omar Mohamed Asrarudin, tajuk bola tepat dari tengah-tengah kotak penalti, tetapi boleh disekat kurnia Meiga.
Selepas Titus Bonai gol pada minit ke-17 tidak dibenarkan kerana ia dianggap luar-side, Malaysia mengeluarkan tiga tembakan, semua pagar betis mentah melanda Indonesia.
Indonesia cuba untuk keluar dari tekanan. Walau bagaimanapun, disebabkan oleh maklum balas yang tidak tepat dan kurang keupayaan untuk mencuri bola, tidak menyusahkan Malaysia.
Di tengah-tengah kesukaran untuk membina kekukuhan Indonesia, Malaysia mencuri matlamat menyamakan kedudukan. Pada masa itu, Omar mengetuai bola melepasi dua pemain Indonesia, sebelum memasuki matlamat Kurnia Meiga.
Pada minit ke-47, Indonesia telah mencipta satu ancaman, Egi Melgiansyah sepakan percuma terus ke dalam gol lawan. Walau bagaimanapun, rembatannya diberikan Fahmi.
Malaysia menjawab dengan tembakan Fakri dan Irfan pada minit ke-55, semua yang boleh dinafikan Meiga.Indonesia memperoleh peluang keemasan sekali lagi pada minit ke-60. Selepas mengawal untuk Tibo suapan dada, Wanggai cuba untuk menembak bola. Walau bagaimanapun, gerakan cepat hilang dari Fahmi.
Selepas Wanggai pukulan pada minit ke-65 terlepas tanda itu, tidak bermakna peluang untuk Baddrol Bakhtiar menyempurnakan sepakan percuma terus ke dalam gol pada minit ke-83. Pukulan yang membawa kepada sudut bawah kanan matlamat boleh dijangkakan kurnia Meiga.
Kedua-dua pihak terus cuba untuk menjaringkan gol kedua. Walau bagaimanapun, kedua-dua mereka gagal untuk berbuat demikian, sehingga wisel panjang dibunyikan.
Dalam masa tambahan, Indonesia mampu mencecah Malaysia, terutamanya pada pusingan tambahan yang kedua. Sekurang-kurangnya, terdapat tiga peluang yang wujud, tetapi gagal menghasilkan gol.
Pada minit ke-100 dan 116, sebagai contoh, Tibo dan Ramdahi membuka api, yang boleh menyimpan Fahmi. Pada minit ke-117, Tibo melihat header atas palang gol diperketatkan ke Malaysia.

Tiada ulasan: